|
Czytaj
Wykład XIV pierwszego tomu Wykładów Pisma Świętego (autorstwa C.T. Russella), zawierający wykres Boskiego Planu Wieków oraz jego objaśnienie.
Oprócz wykresu ze szczegółowym opisem z pierwszego tomu, zamieszczono współczesne objaśnienie skrótowe.
Wykres prezentujący Boży plan zbawienia świata
Jego zadaniem jest, poprzez zilustrowanie graficzne, pomóc w zrozumieniu progresywnego charakteru planu Bożego oraz kolejnych, coraz wyższych stopni, jakie muszą osiągnąć ci wszyscy, którzy kiedykolwiek mają doznać zupełnej "przemiany" z ludzkiej w boską naturę.
Objaśnienie skrótowe
Objaśnienie szczegółowe
Najpierw nakreśliliśmy trzy wielkie epoki: A, B, C. Pierwsza z nich, A, trwała od stworzenia człowieka do potopu, druga, B ? od potopu do początku tysiącletniego panowania Chrystusa, zaczynającego się od Jego wtórego przyjścia, zaś trzecia, C, nazwana też "zupełnością czasów" ? od początku panowania Chrystusa do "przyszłych wieków" (Efez. 1:10; 2:7).
Te trzy wielkie epoki są często wymieniane przez Pismo Święte. Epoka A jest nazwana "pierwszym światem" [2 Piot. 3:6]. Epokę B Pan Jezus określa mianem "tego świata". Paweł nazywa ją "obecnym złym światem" [Gal. 1:4], a Piotr "światem, który teraz jest"; epoka C jest nazwana "światem przyszłym", "w którym sprawiedliwość mieszka", w przeciwieństwie do obecnego złego świata. Obecnie panuje zło, a sprawiedliwi cierpią, ale w świecie przyszłym porządek ten zostanie odwrócony: będzie panować sprawiedliwość, a złoczyńcy będą cierpieć, i ostatecznie wszelkie ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Ze zbioru kazań pastora C.T. Russella. Ilustracje z Fotodramy Stworzenia dodane współcześnie.
"I pochwycił smoka, węża starodawnego, którym jest diabeł i szatan, i związał go na tysiąc lat, (...) aby już nie zwodził narodów" (Obj. 20:2,3).
Przez długie lata opowiadano światu bajkę, że Szatan jest w jakimś odległym i nieznanym miejscu, zwanym piekłem, podsycając ogień i przyprawiając o niewymowne męki miliony ludzi.
Ale Biblia nie opowiada nam takiej bajki. Przedstawia ona Szatana jako wielką i potężną istotę duchową – "księcia tego świata" (Jan 14:30). Gdzie indziej znów nazywa go władcą, czyli "bogiem świata tego" [2 Kor. 4:4], "który teraz jest skuteczny w synach niedowiarstwa" (Efez. 2:2). Posiada on wielkie, duchowe imperium pośród ludzi, które przy pomocy ciemnoty, przesądu i strachu włada olbrzymią większością ludzkiej rodziny. Biblia mówi o nim jako o wielkim ekspercie w zwodzeniu ludzi – przedstawiającym ciemność za światłość, fałsz za prawdę, a prawdę jako fałsz. Biblia mówi, że Bóg dozwolił Szatanowi na takie panowanie, jako książę, ale nigdy go do tego nie upoważnił – jego władza jest jawną uzurpacją, opartą na oszustwach. Biblia mówi, dlaczego Bóg mu na to pozwolił i do jakiego celu posłuży ostatecznie dopuszczenie zła oraz w jaki sposób Szatan będzie poskromiony, czyli związany, w ciągu tysiąca ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
"A teraz wy, bogacze, płaczcie i narzekajcie nad nieszczęściami, jakie na was przyjdą. Bogactwo wasze zmarniało, a szaty wasze mole zjadły. Złoto wasze i srebro zaśniedziało, a śniedź ich świadczyć będzie przeciwko wam i strawi ciała wasze jak ogień. Nagromadziliście skarby wasze w dniach, które się mają ku końcowi. Oto zapłata, zatrzymana przez was robotnikom, którzy zżęli pola wasze, krzyczy, a wołania żeńców dotarły do uszu Pana Zastępów. Żyliście na ziemi w zbytku i w rozkoszach, utuczyliście serca wasze na dzień uboju. Wydaliście skazujący wyrok i zabiliście sprawiedliwego; nie opiera się wam. Przeto bądźcie cierpliwi, bracia, aż do przyjścia Pana" (Jak. 5:1-7).
Czytając powyższe wersety zastanawiamy się nad tym, do kogo słowa apostoła Jakuba zostały skierowane? Cały porządek ówczesnego świata oparty był na niesprawiedliwości, wyzysku drugiego człowieka, a wszelkie próby uciemiężonych narodów i klas społecznych poprawienia swego losu topione były w morzu krwi. Święty Jakub wypowiedział swoje proroctwo w czasie, kiedy światem rządził Rzym – pogańska potęga, którą prorok Daniel przedstawił jako czwartą bestię. Była ona "straszna i sroga, i bardzo mocna, mająca zęby żelazne wielkie, która pożerała i kruszyła, a ostatek nogami swoimi deptała" (Dan. 7:7). Za przykład działania tej brutalnej, żelaznej siły, która kruszyła wszelki opór i przelewała krew ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
A teraz biblijne spojrzenie na całą sprawę:
Dla tych, którzy respektują proroctwa Biblii i którzy biorą pod uwagę wskazówki czasowe w niej zawarte, obecna rosnąca pomyślność Izraela nie jest czymś zaskakującym. Badacze Biblii ponad sto lat temu ogłosili, że czas "dwójnasobu" niełaski dla narodu wybranego minął w roku 1878. Ogłaszali zatem we wszelki dostępny sposób, że rozpoczął się proces drugiego exodusu, tym razem z "ziemi północnej" (Jer. 16:15), gromadzenia Żydów w Ziemi Świętej, odbudowa ich państwowości, wzrost pomyślności itd., prowadzący ostatecznie do chwalebnego finału: zawarcia z ich narodem Nowego Przymierza.
Zacytujmy fragmenty IV tomu Wykładów Pisma Świętego, w którym jego autor, Charles Taze Russell pisał w 1897 roku następująco:
"Ucisk i utrapienie dnia Pańskiego zostaną w pierwszym rzędzie skierowane przeciwko chrześcijaństwu, a ostatecznie obejmą wszystkie narody. Jednak prorok Ezechiel (38:8-12) informuje nas, że ostatnie porywy tej burzy dosięgną narodu izraelskiego zgromadzonego w Palestynie. Prorok zdaje się wskazywać, że w obecnym okresie żniwa proces gromadzenia Izraela w Palestynie znacznie się nasili, w porównaniu do tego, co obserwowaliśmy do tej pory. Pisze on, że zostaną oni tam zgromadzeni w wielkiej liczbie z narodów i dysponując pokaźnym bogactwem będą zamieszkiwali miejsca, które były wcześniej ustawiczną pustynią. Będą także mieszkać bezpiecznie, podczas gdy w pozostałych częściach świata ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Cykl dwunastu artykułów C.T. Russella dotyczących Izraela zamieszczonych ostatnio na tej witrynie pozwala po ponad stu latach od ich napisania ocenić jak bardzo trafnie i zgodnie z proroctwami Pisma Świętego przedstawiają one rolę narodu wybranego w Boskim Planie zbawienia.
Wszyscy chrześcijanie oczekują na ustanowienie Królestwa Chrystusa, i panowanie na ziemi woli Bożej, tak jak ona obowiązuje w niebie (Mat. 6:10). Apostoł Paweł włącza w grono oczekujących wszystkich ludzi, pisząc: "Całe stworzenie aż dotąd jęczy i wzdycha w bólach rodzenia" ... "z upragnieniem oczekuje objawienia się synów Bożych" ... "w nadziei, że zostanie wyzwolone z niewoli zepsucia, by uczestniczyć w wolności i chwale dzieci Bożych" (Rzym. 8:22,19,21).
Porządek nadchodzącego Królestwa Bożego przedstawiony został jako ustanowienie nowego nieba i nowej ziemi. Przez cały wiek ewangeliczny kompletowana była klasa szczególnych ludzi, którzy z wyjątkowych powodów stali się dziećmi Bożymi w pierwszej kolejności. Z nich właśnie uformowany zostanie firmament nowych symbolicznych niebios. To ci ludzie, uwielbiony Chrystus, czyli sam Pan Jezus i Jego naśladowcy rozbłysną na niebiosach przyszłej duchowej władzy jako nauczycielskie gwiazdy (Mat. 13:43; 1 Kor. 15:41; Dan. 12:3). Pan Bóg określił tę klasę w swojej obietnicy jako potomstwo Abrahama, przez które wszystkie narody ziemi będą błogosławione (1 Moj. 22:18; Dz. Ap. 3:25). Jednak w ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Spis treści:
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. Dwójnasób Izraela ? fakty i teoria
4. Siedem czasów karania ? okres 2520 lat
5. Jubileusz przywrócenia
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 12
CZY ŻYDZI I CHRZEŚCIJANIE POWINNI DĄŻYĆ DO ZJEDNOCZENIA?
Sławny Rabbi Wise z Niezależnej Synagogi wywołał duże poruszenie wśród ponad miliona Żydów Nowego Jorku. Jego kongregacja urządza w ostatnim czasie wspólne nabożeństwa z niektórymi zgromadzeniami unitarian. We wszystkich kręgach, nie tyle wśród unitarian, co głównie wśród Żydów, otworzyło to dyskusję. Postawiono pytanie: Co to oznacza? Czy powinno to być zachętą, czy zniechęceniem? Czy jest to krok we właściwym, czy złym kierunku?
Rzecz jasna ortodoksyjni Żydzi sprzeciwili się temu, lecz nie bardzo wiedzieli, jakich argumentów użyć, by uzasadnić swoje stanowisko. Wierzą oni w postęp, ale czują, że w tym przypadku jest to postęp niezgodny z prawem.
Lecz pod jakim względem byłoby to czymś złym dla Żydów, którzy wierzą w jednego Boga, Jahwe, spotykać się z chrześcijanami, którzy również wierzą w jednego Boga, Jahwe? Tego oni nie wiedzą. Trudność potęguje fakt, że zarówno ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
(Uwaga: Wykresy, ilustracje i komentarze napisane niebieską i zieloną czcionką – współczesne)
Spis treści:
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. Dwójnasób Izraela ? fakty i teoria
4. Siedem czasów karania ? okres 2520 lat
5. Jubileusz przywrócenia
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 11
CZY ŻYDZI MUSZĄ STAĆ SIĘ CHRZEŚCIJANAMI,
ABY POWRÓCIĆ DO BOSKIEJ ŁASKI?
Gdy weźmiemy pod uwagę słowo chrześcijanin, jak się je zwykle używa w odniesieniu do różnych sekt, katolickich i protestanckich, to na pytanie postawione w tytule odpowiadamy: Nie! Nie taką przyszłość dla Żydów nakreśla Biblia. Nie zapominajmy, że ci, którzy zostali jako pierwsi nazwani w Antiochii chrześcijanami, wszyscy byli Żydami. Niech też nikt nie zapomina, że "wysokie powołanie", by stać się duchowymi Izraelitami, "świętymi", otwarte zostało dla ludzi wszelkich grup pokrewieństwa, narodu i języka, a zatem zarówno dla Żydów, jak i dla innych.
Czynimy jednak zdecydowaną różnicę między chrześcijanami czasów apostolskich, a nominalizmem, który podszywa się, jak czynił tak w minionych wiekach, pod miano chrześcijański. Nie znamy żadnego powodu, dla którego jakiś świątobliwy Żyd nie miałby, z pełnym szacunkiem ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. Dwójnasób Izraela ? fakty i teoria
4. Siedem czasów karania ? okres 2520 lat
5. Jubileusz przywrócenia
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 10
SYJONIZM TO BOSKIE WEZWANIE
"Ty powstaniesz, zmiłujesz się nad Syjonem, bo czas zlitować się nad nim. Tak, nadszedł czas wyznaczony. Słudzy twoi bowiem kochają jego kamienie i żalą się nad jego ruiną. Narody bać się będą imienia Pana, a królowie ziemscy chwały twojej. Gdy Pan odbuduje Syjon, ukaże się w chwale swojej" (Ps. 102:14-17).
Powyższy Psalm jest uważany za proroczy, zarówno przez chrześcijan, jak i Żydów. Każda ze stron stosuje go do siebie. Zgadzamy się, że istnieje Izrael duchowy oraz Izrael według ciała. Uważamy jednak, że chrześcijanie pomylili się stosując całe Pismo Święte do siebie i nie dostrzegli, że duża część obiecanych nadchodzących błogosławieństw należy do Izraela cielesnego. Brak rozpoznania tego faktu spowodował szkody i zamieszanie w umysłach wielu studentów biblijnych.
Stosując do sobie obietnice należące do naturalnego Izraela, chrześcijanie zmuszeni byli przekręcić, wykrzywić i nadać Słowu Pana duchowe znaczenie, tak ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
(Uwaga: Wykresy, ilustracje i komentarze napisane niebieską czcionką – współczesne)
Spis treści:
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. Dwójnasób Izraela ? fakty i teoria
4. Siedem czasów karania ? okres 2520 lat
5. Jubileusz przywrócenia
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 8
NARÓD WYBRANY ? JEGO SABAT I JUBILEUSZ
Polecenie przestrzegania siódmego dnia w połączeniu z prawem obrzezania w szczególny sposób wyróżniały Żydów. W ich własnej ocenie oddzielało to ich od wszystkich innych narodów. Żaden inny naród nie otrzymał od Boga tego rodzaju zarządzeń. Przypuszczenie chrześcijan, iż siódmy dzień został im dany, czyli że został nałożony na nich obowiązek aby go święcili, jest nieporozumieniem. Nic w Piśmie Świętym tego nie potwierdza. Jest jednak najwyraźniej rzeczą stosowną aby również chrześcijanie odpoczywali jeden dzień w tygodniu. Jest to bardzo właściwy zwyczaj. W tym przypadku bardzo odpowiednio przeznacza się na to pierwszy dzień tygodnia zamiast dnia siódmego, czyli żydowskiego Sabatu.
W szczególnym sensie pierwszy dzień tygodnia jest Dniem Pańskim:
1) Oznacza on nowy porządek rzeczy jako początek;
2) Jako pamiątka zmartwychwstania Odkupiciela; symbolizuje wszystkie nadzieje chrześcijan oparte ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
(Uwaga: Wykresy, ilustracje i komentarze napisane niebieską czcionką – współczesne)
Spis treści:
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. Dwójnasób Izraela ? fakty i teoria
4. Siedem czasów karania ? okres 2520 lat
5. Jubileusz przywrócenia
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 6
NOWE PRZYMIERZE IZRAELA
Naród wybrany spogląda wstecz na wielkie przymierze, jakie Bóg uczynił z Abrahamem, ich przodkiem ? przymierze potwierdzone przez Wszechmocnego Boga przysięgą, aby Jego lud mógł być całkowicie pewny co do jego ostatecznego wypełnienia. Izrael zrozumiał jednak, że błogosławieniu świata towarzyszyć musi ustanowienie Boskiego Prawa i ludzkość musi zostać pobłogosławiona prawnie. Dlatego też Żydzi wskazują na Mojżesza i na przymierze, które Bóg zawarł z ich narodem przez niego.
Prawdą jest, że z Przymierzem Prawa łączyły się rozczarowania. Jako naród Izraelici oczekiwali, że zapewni im ono wiele więcej, niż kiedykolwiek osiągnęli. Spodziewali się, że przez posłuszeństwo wobec jego wymagań oni sami staną się posiadaczami wiecznego życia. Oczekiwali dodatkowo, że wtedy Bóg Jahwe użyje ich narodu do błogosławienia innych narodów przez doprowadzenie świata ludzkości pod panowanie prawa Bożego, żeby cały ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
"Wtedy wystąpił szatan przeciwko Izraelowi, pobudziwszy Dawida do tego, aby policzył Izraelitów" (1 Kronik 21:1).
Powyższe słowa rozpoczynają biblijny opis jednego z błędów Dawida, który sprowadził na Izraela cierpienie i śmierć wielu jego obywateli. Król postanowił policzyć swój naród. Jego hetman, Joab, stanowczo odradzał taki zamiar, jednak powierzoną mu misję musiał spełnić, bo król stał przy swoim. Dopiero wtedy, gdy Izrael został policzony Dawid zreflektował się, że popełnił grzech. Biblia nie podaje szczegółów tej historii a jedynie informuje, że w następstwie tego grzechu Pan "ugodził Izraela".
Dawid natychmiast przyznał się do grzechu i poprosił Boga o przebaczenie. Jednak gdzie jest wina, tam musi być i kara. Dlatego też Pan Bóg, przez proroka Gada przedstawił Dawidowi trzy możliwości, aby sam wybrał rodzaj kary:
Izraela dotkną trzy lata głodu;
Dawid będzie przez trzy miesiące musiał uciekać przed swoimi wrogami;
Przez trzy dni w terenie całego kraju będzie szerzyć się zaraza.
Dawid wybrał trzecią możliwość. Przyszła zaraza i zdążyła już zabić w Izraelu 70 tysięcy ludzi, gdy zaszła zmiana. Pan Bóg, uwzględniając skruchę Dawida i jego niesamolubne życzenie, żeby klęska dotknęła tylko jego rodzinę, obiecał zatrzymać zarazę. Pod pewnymi jednak warunkami: Na klepisku Ornana Jebuzejczyka Dawid musi wznieść ołtarz dla Pana i złożyć na nim ofiary. Tak ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
(Uwaga: Wykresy, ilustracje i komentarze napisane niebieską czcionką – współczesne)
Spis treści:
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. Dwójnasób Izraela ? fakty i teoria
4. Siedem czasów karania ? okres 2520 lat
5. Jubileusz przywrócenia
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 5
JUBILEUSZ PRZYWRÓCENIA
Bóg dał swojemu wybranemu ludowi dwa odmienne rodzaje sabatów, czyli odpoczynku. Siódmy dzień został wyznaczony dla Izraelitów nie tylko dlatego, by mieli odpoczynek od przyziemnego mozołu, korzystny dla ich dobrego samopoczucia fizycznego, lecz dlatego również, że te dni sabatu były typami na przyszłość, wskazywały przyszły odpoczynek serca i umysłu. Na początku każdego roku ustalany był cykl 7 razy 7 dni. W następstwie tej wielokrotności, wkrótce po rozpoczęciu roku religijnego, po święcie Paschy i kołysaniu "snopa pierwocin plonu" wyobrażającym zmartwychwstanie Pana na niebiańskim poziomie, nadchodził dzień pięćdziesiąty.
W tym dniu na dzieci Izraela, które posiadały właściwy stan serca, spłynęło wielkie błogosławieństwo. Było to typem rozpoczęcia prawdziwego odpoczynku serca i umysłu, który w ten sposób został zapowiedziany. Uczestniczyli w tym ci z narodu wybranego, którzy znajdowali się w gotowości serca ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
(Uwaga: Wykresy, ilustracje i komentarze napisane niebieską czcionką – współczesne)
Spis treści:
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. "Dwójnasób" Izraela ? fakty i teoria
4. Karani przez "siedem czasów". Okres 2520 lat
5. Jubileusz odnowy
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 4
KARANI PRZEZ "SIEDEM CZASÓW". OKRES 2520 LAT
Wchodząc w przymierze z narodem izraelskim, Bóg wiedział oczywiście z góry, że naród, którego ojcowie odważnie wołali: "Uczyńmy wszystko, co nasz Pan Bóg nam rozkaże", w rzeczywistości nie wywiąże się ze swych przyrzeczeń. Wiedział, że podobnie jak reszta świata Izrael będzie kołysany przez siły grzechu i odziedziczone słabości. W związku z tym, wpierw przedstawił ludowi wybranemu błogosławieństwo, które On ich Pan i Bóg da im o ile będą posłuszni Jego Prawu i będą postępowali według Jego przepisów, ale potem przedstawił im także to, czego mogą oczekiwać jeśli swego przyrzeczenia nie spełnią.
Nawiasem mówiąc, w związku z przedstawieniem w zarysie kar za przekroczenie Prawa, Pan proroczo, w schowany i zakryty sposób, dostarczył informację mówiącą o tym, jak długo Jego wybrany naród będzie pozostawał ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
(Uwaga: Wykresy, ilustracje i komentarze napisane niebieską czcionką – współczesne)
Spis treści:
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. "Dwójnasób" Izraela ? fakty i teoria
4. Karani przez "siedem czasów". Okres 2520 lat
5. Jubileusz odnowy
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 3
"DWÓJNASÓB" IZRAELA ? FAKTY I TEORIA
Faktem jest, że historia hebrajskiego narodu w sposób naturalny dzieli się na dwie równe części ? 1845,5 roku łaski, po których nastąpiło 37,5 lat ucisku i zniszczenia, oraz 1845,5 roku niełaski, po których nastąpiło 37,5 lat powrotu do łaski i powstawania z prochu. Jest także faktem, że ten podział doświadczeń Izraela został wyraźnie przedstawiony w Biblii ? w jego własnych Pismach Świętych.
Tak nadzwyczajny fakt byłby godny najwyższej uwagi zarówno Żydów, jak i Chrześcijan, nawet gdyby nie był zanotowany w Piśmie Świętym. Jeśli jednak stwierdzamy, że jest on jasno naszkicowany w natchnionych proroctwach, to ten dodatkowy fakt powinien zwrócić na niego uwagę tych wszystkich, którzy mają szacunek dla Biblii jako Boskiego przesłania. Gdyby nasi hebrajscy przyjaciele zbadali to zagadnienie i przekonali się co do ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Cykl artykułów napisanych przez C.T. Russella dla czasopisma "Overland Monthly" w latach 1909-1916:
Spis artykułów:
1. Wiara podstawą żydowskiego charakteru
2. Nadzieja długo odwlekana teraz odżywa
3. Dwójnasób Izraela ? fakty i teoria
4. Siedem czasów karania ? okres 2520 lat
5. Jubileusz odnowy
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzień Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy Żydzi muszą stać się chrześcijanami, aby powrócić do Boskiej łaski?
12. Czy chrześcijanie i Żydzi powinni dążyć do zjednoczenia?
Artykuł 1
WIARA PODSTAWĄ ŻYDOWSKIEGO CHARAKTERU
Zmartwychwstanie żydowskich nadziei, jakie można dostrzec w Syjonizmie jest zdumiewające nie tylko dla dobrze poinformowanych pogan, lecz również dla co bardziej uczonych spośród narodu żydowskiego. Siedemnaście lat temu autor tego artykułu zwiedził Ziemię Świętą. Odnotował wtedy dowody odmładzania się spowodowane zwiększonymi opadami deszczu w tym regionie. Jest to zgodne z pewnymi proroctwami Pisma Świętego, na które już od piętnastu lat zwracał uwagę. Przy tej okazji usiłował on obudzić żydowskie zainteresowanie proroctwami odnoszącymi się do ich ponownego ustanowienia jako naród w ich ziemi, a także błogosławieństwem Bożym, jakie ma być wtedy wylane na Ziemię Obiecaną i na lud wybrany. Lecz w tamtym czasie żaden Żyd zdawał się nie mieć uszu do słuchania. Wśród uboższych klas pojawiło się chwilowe ożywienie poparcia, ale przygnębiona ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
„... i przystąpiwszy będzie im usługiwał” (Łuk. 12:37)
Wierzymy, że żyjemy w Godzinie Pokuszenia, którą zapowiedziała księga Objawienia. W poselstwie do przedostatniego, szóstego okresu rozwoju Kościoła – liście do zboru w Filadelfii, nasz Pan ostrzega: „Ponieważ zachowałeś słowo cierpliwości mojej, ja też cię zachowam od godziny pokuszenia, która przyjdzie na wszystek świat, aby doświadczyła wszystkich mieszkających na ziemi” (Obj. 3:10).
Wnioskiem, który nasuwa się w sposób oczywisty z powyższych słów jest pewność, że Godzina Pokuszenia, której doświadczenia zostały „zaoszczędzone” okresowi filadelfijskiemu, miały zebrać swoje żniwo podczas Laodycei.
Greckie słowo Laodycea można przetłumaczyć na język polski jako „sprawiedliwość dla ludu” lub „sąd ludu” i jak wierzymy, jest ostatnim okresem w rozwoju Kościoła. Wynika z tego, że doświadczenia Godziny Pokuszenia miały zakończyć proces jego wyboru – prawdziwych naśladowców Chrystusa, a także dokonać sądu i zniszczenia nominalnego chrześcijaństwa, biblijnego kąkolu, który przez cały Wiek Ewangelii rósł na polu pszenicznym (Mat. 13).
Co utwierdza nas w pewności, że żyjemy w okresie laodycejskim? Jego polska nazwa – „Sprawiedliwość dla ludu” bardzo wyraźnie koresponduje z wydarzeniami, które rozpoczęły się od połowy 19 wieku. Wiosna Ludów (1848), zrywy niepodległościowe, budzenie się ruchów socjalistycznych (Manifest Komunistyczny- K.Marksa –1848), upadek monarchii, a przede wszystkim powstanie pierwszego w historii państwa z rządem robotniczo-chłopskim (ZSRR ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Magazyn "Overland Monthly"; C.T. Russell (1852-1916)
(Ilustracje dodane współcześnie)
DWADZIEŚCIA MILIARDÓW NIEWOLNIKÓW WYJDZIE Z NIEWOLI
"Samo stworzenie będzie wyzwolone z niewoli skażenia ku chwalebnej wolności synów Bożych" (Rzym. 8:21).
Powyższy werset, jedna z najwspanialszych obietnic dla ludzkości, nie odnosi się do prawdziwych chrześcijan, lecz ogólnie do rodzaju ludzkiego. Prawdziwi chrześcijanie, na ile dotyczy to ich serc i umysłów, są już uwolnieni. Świątobliwi chrześcijanie są dzisiaj rzadkością, tak jak byli zawsze odkąd Mistrz oświadczył: "Nie bój się, mała trzódko, gdyż spodobało się Ojcu waszemu dać wam królestwo" (Łuk. 12:32).
Nie wcześniej przyjdzie czas uwolnienia wzdychającego stworzenia z niewoli aż to małe stadko zostanie udoskonalone przez chwalebną przemianę Pierwszego Zmartwychwstania [Obj. 20:5]. Innymi słowy, błogosławieństwa świata są odwlekane aż do czasu skompletowania tego świątobliwego grona, gromadzonego z każdego narodu i wyznania od dziewiętnastu stuleci, nazywanego w Biblii "Kościołem Pierworodnych", "Wybranymi", "Małżonką Baranka", "Ciałem Chrystusa" itd.
Jahwe jest Bogiem porządku. Wszystkie Jego dobre zamierzenia zostaną zrealizowane w najbardziej uporządkowany sposób. Według Pisma Świętego sześć wielkich dni, po tysiąc lat każdy, należą już do przeszłości i były okresami ciemności pod panowaniem grzechu i śmierci. Podczas tego czasu Bóg pozwolił naszej rasie doświadczyć grzechu i zauważyć jego gorzkie skutki – doświadczyć także wysiłków w kierunku uwolnienia się od grzechu i śmierci, ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Uwaga: Artykuł oryginalny - czcionka czarna, komentarze współczesne - czcionka zielona
SZÓSTA PLAGA
"A szósty wylał czaszę swoją na wielką rzekę Eufrat; i wyschła jej woda, aby przygotowana została droga dla królów ze wschodu słońca" (Objaw. 16:12).
Literalny Babilon został zbudowany nad rzeką Eufratem. Jego bogactwo, zaopatrzenie i środki egzystencji pochodziły w większości z tego źródła. Miasto posiadało ogromne mury i potężne bramy ponad rzeką. W mieście tym, w niewoli, znajdowali się Izraelici – lud związany przymierzem z Bogiem. Dla obalenia Babilonu i wybawienia Jego ludu Bóg wyznaczył Cyrusa, generała Medów (Izaj. 45:1-5, Dan. 3:50, 31). Cyrus nadciągnął pod to potężne miasto, lecz nie zaatakował go bezpośrednio. Wykopawszy nowe koryto, skierował w nie wody Eufratu i przez to osuszył jego stare łożysko. Tym łożyskiem wkroczył z armią pod bramami i zdobył miasto.
Nie ma żadnej wątpliwości, że to historyczne wydarzenie zostało użyte jako podstawa symbolu w księdze Objawienia. Babilon i jego upadek są często wspominane, a okoliczność osuszenia wód umacnia zgodność obrazu z jego proroczym wypełnieniem. Chociaż słowo "Babilon" użyte jest jako ogólna nazwa całego nominalnego kościoła, to jednak jego specjalne użycie i stosowność dotyczy jego części nazwanej "matką nierządnic".
Ta szósta plaga, czyli forma zła, przychodzi na Babilon, matkę. O ile inne systemy mają kanały, ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Uwaga: Artykuł oryginalny - czcionka czarna, komentarze współczesne - czcionka zielona
Wylewanie czasz
Jak wspomniano na początku, C.T. Russell uznał artykuł "Siedem plag ostatecznych", napisany w 1883 roku za przedwczesny. Obecnie jest to w pełni zrozumiałe. Komentarze tego artykułu poparte są Pismem Świętym i cechuje je uderzająco trafna analiza procesów zachodzących w Chrześcijaństwie, niemniej jednak procesy te były wówczas w fazie początkowej i dopiero po stu latach osiągnęły dojrzałość pozwalającą dostrzec je wyraźnie w otaczającym nas świecie. Widząc je dzisiaj mamy dodatkowy powód oddać hołd wszechwiedzy Najwyższego Boga, który widział koniec obecnego złego świata na początku i w tak niewielu symbolach tak dobitnie przedstawił go klasie Jana.
Uwaga 1. W czasie pisania tego artykułu, w postępowych krajach nasilały się już prądy konserwatywne i radykalne. Jednak świat nie był jeszcze tak zdecydowanie podzielony na społeczeństwa stabilne, religijne (symboliczna ziemia) i na społeczeństwa rewolucyjne (morze), jak to miało miejsce w wyniku ekspansji komunizmu w świecie po II Wojnie Światowej. Społeczeństwa obu tych wrogich sobie obozów zaczęły nękać różnego rodzaju klęski. Wcześniejsza zapowiedź tych klęsk została ukazana w symbolicznej wizji jako wylewanie czasz gniewu Bożego na ziemię i morze.
Uwaga 2. Wprawdzie już w czasach pastora Russella istniały warunki do ulegania wpływom papiestwa (bestia) lub federacji ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Uwaga: Artykuł oryginalny – czcionka czarna, komentarze współczesne – czcionka zielona
SIEDEM PLAG OSTATECZNYCH
"I widziałem inny znak na niebie, wielki i dziwny: siedmiu aniołów z siedmiu ostatnimi plagami, gdyż na nich zakończył się gniew Boży" (Obj. 15:1).
Wśród przedziwnych obrazów tej cudownej księgi symboli, ten jeden, wylewanie "siedmiu czasz gniewu" jest szczególnie wybitny. Jak sama jego nazwa wskazuje, należy go rozumieć jako działanie zamykające dramat naszego wieku. Istnieją ważne różnice między poglądem naszym a poglądami tych, którzy sądzą, że końcowi wieku towarzyszyć będzie zniszczenie ludzi i samej ziemi. My zaś rozumiemy, że wizja ta ukazuje proces kończenia się obecnego panowania zła i konieczne przygotowanie ludzkości na panowanie sprawiedliwości. Powyższą myśl potwierdzają związki jakie napotykamy w opisie tych czasz. Zaraz po nich następują symboliczne obrazy nowego wieku – nowego nieba i nowej ziemi, związania Szatana i panowania Chrystusa.
Wielkim źródłem błędnego zrozumienia tych czasz, jak i wszystkich symboli Objawienia, jest zbyt dosłowna ich interpretacja. Księga ta jest odczytywana tak, jakby to było opisywanie faktów a nie przedstawianie symboli.
Przed przystąpieniem do wyliczania poszczególnych plag, natchniony pisarz odnotowuje inny jeszcze symbol – "morze szklane". Wskazuje to, że symbol morza odnosi się do tych plag. Najpierw więc rozważmy ten symbol. Z kontekstu wynika, że jakaś rzeczywistość ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Przytoczony w dalszej części opracowania artykuł pt. "Siedem plag ostatecznych", obejmujący sobą komentarz do piętnastego i szesnastego rozdziału księgi Objawienia, zamieszczony został w dwóch kolejnych numerach "Watch Tower", z czerwca i lipca 1883 roku. W tzw. Reprintach (przedruki) obie części opatrzono wstępną uwagą, brzmiącą następująco: "W późniejszych latach pastor Russell wiele razy wyrażał opinię, że poniższy artykuł, napisany zanim jeszcze pojawiły się plagi, był przedwczesny".
Uwaga ta jest w pełni zrozumiała dzisiaj, po stu latach, gdy plagi te istotnie zaczęły mieć miejsce. Na jakiś czas przed rokiem 1914, C.T. Russell dawał wyraz przeczuciu, że raczej nie ma widoków na to, aby zakładany scenariusz proroczy zdążył się przed tym rokiem wypełnić. Wyznał zatem przed śmiercią, że siódmy tom, zawierający m.in. kompletne tłumaczenie księgi Objawienia może napisać ktoś inny. Tak się też stało. Ostateczne wyjaśnienie tej księgi (siódmy tom) pojawiło się w naszych czasach, gdy światowe procesy dojrzały i można je z łatwością skojarzyć z proroczymi wizjami.
–—
Dwukrotne prorokowanie
Warto przytoczyć chociaż kilka biblijnych przesłanek świadczących o tym, że w okresie Laodycei, Pan udzielał Prawdy swoim naśladowcom dwukrotnie, o świcie swej obecności (1874) oraz sto lat później (1974), na krótko przed epifanią tejże obecności (1981).
Prorocy dla Chrześcijaństwa
W epoce Starego Testamentu Pan Bóg powoływał różne świątobliwe ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Rok 2000.
Ze wszystkich dat wyznaczonych przez równoległości z życia Abrahama, ostatnie dwie, rok 2000. i rok 2015., od początku nie zostały opatrzone konkretnym komentarzem. Na daty te wskazały ważne wydarzenia z życia Abrahama, obie więc istnieją i w całym komplecie zostały zaprzysiężone przez Pana (Obj. 10:5; Dan 12:7). A jednak Jego opatrzność nie rzuciła na te daty wyraźnego proroczego światła, jak na te wcześniejsze. Dlaczego?
W Bożych sprawach nie ma żadnych przypadków. Być może upodobało się Panu Bogu zaostrzyć warunki końcowej próby wiary i cierpliwości Jego ludu. Każdy ma prawo odczytywać znaczenie tych dat w taki sposób, jaki mu jego wiara i poświęcony umysł podpowiadają. Skoro są to ostatnie daty mające upewnić dzieci Abrahama o zgodności wypełniających się proroctw z objawionym Planem Wieków, to uznać należy, że lud Boży nie musi być już prowadzony wiarą w taki sposób jak dotychczas. Bóg postawił go w takiej pozycji, z której już gołym okiem widać obecne symboliczne niebiosa i ziemię płonące w ogniu anarchii oraz nowe niebiosa, uwielbionego Chrystusa, obejmujące kontrolę nad światem.
Rok 2000. stanowi równoległość narodzenia przez Rebekę dwóch bliźniąt, Ezawa i Jakuba. Miało to miejsce po dwudziestu latach od jej ślubu z Izaakiem. Rebeka, będąc brzemienna poczuła, że w jej łonie ...czytaj dalej
|
|
|
Czytaj
Znaczenie roku 2015.
Celem tej witryny jest propagowanie wiedzy o Boskim Planie Zabawienia zawartej w sześciu wcześniejszych tomach Wykładów Pisma Świętego (autorstwa Charles Taze Russella) oraz w siódmym tomie tych Wykładów napisanym przez Tadeusza Wiśniewskiego w roku 1974.
W latach 60. i 70. ubiegłego wieku, w Polsce, rozwinęła się orientacja chronologiczna, która wskazała na czas i okoliczności zakończenia się wieku Ewangelii. Na czele rodzącego się ruchu proroczego stanął członek warszawskiego zboru Wolnych Badaczy Pisma Świętego, wspomniany wyżej brat Tadeusz Wiśniewski. Dostrzegł on w Biblii zależności czasowe układające się w ciąg dat przyszłych, które po pierwsze, pozostawały w zgodzie z chronologią 6000 lat od Adama do drugiego przyjścia Chrystusa (1874) przyjętej przez brata Russella, a po drugie, stanowiły jej naturalne przedłużenie.
W roku 1974 ukazała się publikacja jego autorstwa pt. "Chronologia Biblijna" (uznana za siódmy tom W.P.Św.), w której nie tylko poparł on dowodami akuratność znanej już chronologii 6000 lat, ale wskazał również na daty przyszłe, lata 1977, 1980/81, 1984, 2000 i 2015, z podaniem biblijnego uzasadnienia. Od czasu ukazania się tej książki, w kilku zborach Zrzeszenia Wolnych Badaczy Pisma Świętego na terenie Polski utworzyły się niewielkie grupy osób zainteresowanych tymi datami. W grupach tych, w oparciu o udzielone przez Pana światło prorocze, rozpoczęły ...czytaj dalej
|
|
|
|
Popularne artykuły
Izraelsko-Arabski proces pokojowy - część 2 z 2
Izraelsko-Arabski proces pokojowy
w świetle proroctw biblijnych
List otwarty chrześcijan do chrześcijan
(ciąg dalszy artykułu)
Twierdzenia Palestyńczyków
Twierdzenia palestyńskiego, że ...dalej
Izraelsko-Arabski proces pokojowy - część 1 z 2
Izraelsko-Arabski proces pokojowy
w świetle proroctw biblijnych
List otwarty chrześcijan do chrześcijan
Wstęp
Nie zdarzyło się nigdy przedtem, aby ...dalej
Gromadzenie sił na Armageddon
"Albowiem przyszedł dzień on gniewu i któż się ostać może"
Obj. 6:17
Księgę Objawienia Bóg dał, jak ...dalej
Antychryst. Jego ostateczny koniec
OSTATECZNY KONIEC ANTYCHRYSTA
WIDZIANY W 1889 ROKU
Prześledziliśmy historię papiestwa aż do obecnych czasów, do Dnia Pańskiego ...dalej
Wychowanie jezuickie
Wyjątki z traktatu Stanisława Szczepanowskiego pt. "Idea polska wobec prądów kosmopolitycznych". Lwów, Towarzystwo Wydawnicze 1901, ...dalej
ANARCHIA - Symboliczny ogień, którym kończy się stary świat
"A dzień Pański nadejdzie jak złodziej; wtedy niebiosa z trzaskiem przeminą, a żywioły rozpalone stopnieją, ...dalej
Izrael (2)
OD ABRAHAMA DO CHRYSTUSA
W poniższym rozdziale podano skrótowy przegląd wydarzeń w historii Izraela, od czasu ...dalej
Eliasz wyruszył z Elizeuszem z Gilgal
„Kiedy Pan miał unieść Eliasza wśród wichru do nieba,
Eliasz wyruszył z Elizeuszem z Gilgal”.
2 Królewska ...dalej
Okup ukazany w ceremoniach Zakonu
„Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek Chrystus Jezus, który ...dalej
Plagi egipskie (06) - Dziewiąta i dziesiąta
DZIEWIĄTA PLAGA EGIPSKA – CIEMNOŚCI
2 Mojżeszowa 10:20-29
"Rzekł więc Pan do Mojżesza: Wyciągnij rękę swoją ku ...dalej
Archiwum
Etykiety
|